سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی رد پنل

دکوراسیون داخلی به شیوه طراحی و چیدمان عناصر موجود در یک فضا به منظور ایجاد بیشترین کارآیی و زیبایی تمرکز دارد. طراحی داخلی این روزها یکی از پر طرفدارترین حوزه‌ها در رشته معماری است. در این مطلب به شرح سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی می‌پردازیم.

سبک صنعتی در طراحی داخلیLocation: New York NY, Architect: Andrew Franz Architect

پیشینه سبک صنعتی

در طراحی داخلی سبک‌های متفاوتی وجود دارد که براساس سلیقه و علاقه افراد استفاده می‌شوند. از مدرن و روستیک تا کلاسیک و رترو طرفداران خاص خود را دارند. با این حال، از اوایل قرن بیستم بسیاری از کارخانه‌های اروپایی بسته شدند و این روند سبب شد بسیاری از این اماکن بزرگ خالی رها شوند. به هنگام توسعه فضاهای شهری در این مناطق و ایجاد محدودیت  فضا، این کارخانه‌ها دوباره مورد توجه قرار گرفتند و سپس به خانه‌های مسکونی بدل شدند.

سبک صنعتی در طراحی داخلی

به این ترتیب مواد اولیه‌ای مانند استیل، چوب، فولاد، آلومینیوم، شیشه، پلاستیک و مواد خام جز دکوراسیون داخلی این خانه‌ها شدند. به مرور استفاده از این سبک رواج یافت و سبک صنعتی در طراحی داخلی به وجود آمد. طراحی صنعتی عمدتاً از خطوط مربع و اشکال بلوک تشکیل شده است که باعث ایجاد انسجام در نمای کلی خانه می‌شود، اما این بدان معنا نیست که حق استفاده از خطوط منحنی و اشکال انتزاعی را در این سبک نداشته باشید.

ویژگی‌های فنی

در این مدل معماری داخلی از پنجره‌های بزرگ برای تأثیرگذاری بیشتر، رنگ‌های خنثی و دیوارهای آجری برای افزایش جنبه قدیمی بودن فضا و ترکیب چوب و آهن در وسایل استفاده می‌شود.

سبک صنعتی در طراحی داخلی

در واقع، فضاهای صنعتی نشان دهنده تاریخ هستند برای فردی که در قرن 21 زندگی می‌کند. سرد بودن فضا یکی از مشخصه‌های سبک صنعتی در معماری داخلی است. استفاده از آلومینیوم و نشان دادن تجهیزات سرمایشی و گرمایشی, کابل های برق, لوله های تاسیسات و … در این سبک نیز به همین منظور است. فضاهایی که با این سبک طراحی می‌شوند اصولاً به صورت باز هستند و به ندرت تفکیک شده‌اند.  اگر به دکوراسیون خانه‌هایی که به سبک صنعتی طراحی شده‌اند دقت کنید، می‌بینید که فضا مجزا کمتری به چشم می‌خورد و اصولاً اثری از دیوار یا جداکننده نیست.

این سبک با کم کردن همه نوع تزئینات اضافه تا رسیدن به ماهیت اصیل خویش، هماهنگی بسیار زیبا و کاربردی را به نمایش می‌گذارد. سبک صنعتی حالتی ساده و خودمانی در فضا پدید می آورد و نور زیادی در محیط وجود دارد.

وسایل و مبلمان

ترکیب وسایل و مبلمان در سبک صنعتی مدلی از قدیمی و مدرن است. در واقع در این شیوه هیچ چیز نباید کاملاً مدرن و کاملاً قدیمی باشد.

میزهای به کار رفته در محیط، چراغ‌ها و حتی قاب‌ها در این استایل ظاهری دقیقا همانند ظاهر این عناصر در 70 سال پیش را دارند. به طور مثال استفاده از چرخ های بزرگ فلزی زیر میز در اتاق نشیمن و یا استفاده از صندلی های کارگاهی در میز آشپزخانه. هر چند نمی‌توان کتمان کرد که اجرا این سبک در طراحی داخلی بیشتر در افراد مسن مورد پسند می‌افتد تا جوانان و نوجوان، آن هم به دلیل ایجاد احساسات نوستالژیک در این افراد است.

سبک صنعتی و احوالات بصری

دکوراسیون صنعتی واقعیتی را بیان می‌کند که بسیاری از آن غافل مانده‌اند. در حقیقت، این مدل تذکر می‌دهد سختی در کار و تبعیت بی چون و چرا ارتباطی با استفاده از لوازم مربوط به یک سبک ندارد و ممکن است وقتی شما این دکوراسیون را برای خانه خود انتخاب کرده‌اید از اجزای یک سبک دیگر نیز در کنار آن بهره ببرید.

تأثیر بخش بصری در دکوراسیون صنعتی به حدی مشخص و بالا است که شاید شما در تشخیص بین دو دکوراسیون مدرن و معاصر دچار خطا و اشتباه شوید اما هرگز با دیدن لوازمی که مربوط به دکور سبک صنعتی است هیچ سبک دیگری به ذهنتان خطور نمی‌کند. نقش به کارگیری فلزات و صفحات فلزی و همچنین اتصالات خاص با پیچ و مهره‌های بزرگ یکی از نمودهای دیداری این لوازم و وسایل تزئینی در این سبک است. یکی از خلأهای بزرگ و اساسی میان طراحی داخلی صنعتی و دکوراسیون صنعتی در عدم بهره‌مندی از الهام‌ها و عناصر طبیعت است. این مسئله باعث شده رنگ و بوی این سبک بیشتر به زندگی‌های رباتیک و ماشینی شبیه باشد تا زندگی‌ بشر امروزی. 

در صورتی که امکان بهره برداری از طبیعت وجود داشته باشد، گل‌های خشن و سخت امکان ورود و حضور را پیدا خواهند کرد. گیاهانی از خانواده کاکتوس‌ها و یا گیاهان جان سخت و مقاوم به شرایط نامناسب آب و هوایی.

نظر شما در مورد دکوراسیون سبک صنعتی چیست؟ آیا شما تمایلی به استفاده از آن در خانه خود دارید یا شما هم با افرادی که فکر می‌کنند این سبک زیبایی خاصی ندارد هم عقیده هستید؟

 

سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی؛ یادآوری دوران گذشته با چاشنی عصر حاضر | رد پنل