سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکوراسیون اصیل ایرانی رد پنل

نگاهی به سبک ایرانی در طراحی داخلی

جشنواره رنگ و طبیعت

براساس کاوش‌ها و پژوهش‌های باستان شناسانه و مردم شناسی پیشینه هنر و معماری ایرانی به حدود هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. سبک ایرانی در طراحی داخلی منزل بیانگر نگاه و سلیقه ایرانیان به این مقوله در ادوار تاریخ بوده است. معماری ایرانیان در مقایسه با دیگر نقاط جهان خصوصیات منحصر به فردی دارد که از طراحی تا اجرا معرف اصالت و شکوه هنر ایران است.

سبک ایرانی در معماری داخلی آمیخته‌ای از طرح‌ها، نقوش، فرم درست پوشش، تزئینات، ستون‌ها و ایوان‌های بلند است که همه مستقیم یا غیر مستقیم از طبیعت الهام گرفته شده و رابطه تنگاتنگی با روحیات و سبک زندگی ایرانیان دارند. سبک زندگی ایرانی در دوران مختلف به‌گونه‌ای بوده که خانواده‌ها با سطوح متفاوت درآمدی نشانه‌های متنوعی برای تزئین و استفاده‌های کاربردی در قسمت‌های مختلف خانه داشته‌اند.

صنایع دستی نماد تمایز سبک ایرانی

صنایع دستی ایرانی همچون فرش دستباف، گلیم، پارچه‌ها، ظروف مسی و سفالی، کاشیکاری، خوشنویسی و… تأثیر بسزایی در طراحی داخلی و زیباسازی محیط خانه یا محل کار به سبک ایرانی دارند.

این نشانه‌ها به خوبی می‌توانند حال و هوا هنر ایرانی اصیل را به فضا شما ببخشند. استفاده از پارچه‌‎های دستباف که به صورت طبیعی رنگ‌ آمیزی می‌شوند، می‌تواند شاه کلید متمایز بودن اجرای سبک ایرانی در محیط شما باشند.

علاوه بر این باید به دوام و ماندگاری بالای قالی و قالیچه‌های ایرانی اشاره کرد، که یکی از نشانه‌های اصلی هنر و تمدن ایرانی هستند و به علت استفاده از الیاف و مواد طبیعی مانند پشم در ساختار آنها، دیرتر از حالت معمول پوسیده می شوند. پارچه‌های قلم کار اصفهان و یزد، ترمه‌های ابریشمی زیبا برای تزئین میز ناهارخوری، تلویزیون و… پارچه‌های پشمی کرمان و تابلو فرش‌ها سبک ایرانی دلنشینی در دکوراسیون داخلی ایجاد می‌کنند.

ظروف، رنگ و اصالت 

همانطور که در بالا اشاره کردیم استفاده از ظروف مسی، سرامیکی، سفالی و خاتم کاری که پشتوانه قوی در فرهنگ و هنر ایرانی دارند یکی دیگر از روش‌هایی است که طراحی داخلی را با سبک ایرانی ترکیب می‌کنند.

هنر خاتم‌سازی یکی از مهم‌ترین هنرهای دستی ایران هست و از ارزش هنری فوق‌العاده زیادی برخوردار است. خاتم از هنرهای دستی دقیق و پرکار است که تولید و ساخت آن به دقت و حوصله زیاد نیاز دارد. شهرهای اصفهان، یزد، میبد، لالجین و نظنز قطب تولید ظروف سنتی و سفالی در ایران هستند. استفاده از این محصولات با رنگ‌های ایرانی می‌تواند دکوراسیون آشپزخانه، پذیرائی یا مهمانخانه را هیجان انگیز کنند.

رنگ‌هایی که در سبک ایرانی بیشترین کاربرد را دارند، می‌توان در قالی و قالیچه‌های دستباف یافت.  رنگ لعل گون یا قرمز آتشی که به نوعی شناسنامه فرش ایرانی محسوب می‌شود و در فرهنگ عمومی از آن به عنوان لاکی یاد می‌شود.

 

https://redpanel.co/mag/%d8%b3%d8%a8%da%a9-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c/